Het opladen van je elektrische auto bij een openbare laadpaal in Maasdriel kost momenteel gemiddeld 45,3 cent per kilowattuur, wat 19 procent duurder is dan in september. Deze stijging is het gevolg van het feit dat sinds 1 januari een energiebelasting wordt toegepast bij het opladen van een stekkerauto.
De stijging van de kosten voor elektrisch opladen op straat geldt niet alleen voor Maasdriel, maar voor heel Nederland. Dit jaar zijn de tarieven op straat duurder geworden, met uitschieters tot wel 26 procent. Bovendien betalen stekkerauto-eigenaren sinds dit jaar ook motorrijtuigenbelasting en ontvangen ze geen aanschafsubsidie meer.
Opvallend is de variatie in tarieven bij laadpalen in verschillende regio's, zoals Brabant en Limburg waar de tarieven mede bepaald worden door oude aanbestedingen. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven zelfs zo gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd.
Recent onderzoek toont aan dat er grote prijsverschillen zijn tussen laadpalen, zelfs van dezelfde aanbieder in dezelfde gemeente of straat. Voor stekkerauto-rijders is het moeilijk te achterhalen waar deze prijsverschillen op gebaseerd zijn.
De Vereniging Elektrische Rijders benadrukt dat de kloof tussen thuisladen en openbaar laden groter wordt. Een op de vijf stekkerauto-eigenaren is afhankelijk van openbare laadpalen, terwijl 12 procent daarvan hun auto oplaadt op het werk.
In Maasdriel zijn nu 159 openbare en semi-openbare laadpunten, een toename van 41 laadpalen in vergelijking met een jaar geleden. Dit wijst op een groeiende behoefte aan laadinfrastructuur voor elektrische auto's in de regio.